Bismillahirahmanirrahim.....
.jpg)
masihkah ade lagi waktu itu??
Cerita sana sini…fuh lebih sebulan la aku tak hapdet2 entry pasal aku…biasalah orang bercuti, mesti manfaatkan percutian dgn betul…orang selalu kalau cuti tidur mesti berlebih2 jam, tapi aku cuti kali ni paling sikit masa waktu tidur...paling max dalam 6 jam, paling min dalam 3 jam je…nak manfaatkan waktu yang ade di bumi tercinta…bercakap pasal percutian aku yang lepas, aku balik ke Malaysia, tanah air tercinta….seolah2 aku berada dalam mimpi bila aku dah berada di sana lagi2 bila aku berada di rumah sendiri…seolah2 tak percaya aku dah dua tahun tinggalkan tempat ni….kalau akulah ibarat, ‘bagai keluar dari bumi yang penuh kebencian masuk ke bumi kasih sayang’. Maksudnya, aku kat sini dengan arab takleh nak masuk betul…eventhough ade beberapa member2 arab yang baik gila tapi bukan major…ramainya yang sengal dan hampeh2….jalan kat negara arab ni mesti kena buat masam muka kalau tidak komfem kena pijak takpun kena ejek segala lah….aku dah tak larat dah kena kutuk2 segala ni….macam ape tah…tapi Alhamdulillah, aku kembali ke tanah air, aku rasa selesa dan sangat bahagia…kaum kita gak...so aku rasa tenang...walaupun peluang diberikan sekejap tapi aku menggunakan peluang itu sebaik mungkin dan aku telah berjaya menggunakannya sebaik mungkin…

kenduri kawen kat Kedah
Mula2 sampai, aku rasa macam biasa mungkin sebab aku tidak sejakun masa balik time first year dulu, sampai2 je airport ‘eh announcement dalam bahasa melayu lah’…takdelah sampai camtu…perasaan aku sangat neutral ketika itu, takde berkobar2 mahupun nervous…hanya neutral…tapi bila aku melangkah keluar je dari pintu airport tuh, aku rasa semacam perasaan gembira dan bahagia datang kepadaku…dua tahun terpisah(boleh katalah), memang tak tau nak kata ape perasaan bila jumpa family tu…adik2 sumer dah besar2 makin dewasa…rasa macam mimpi jek….sampai2 rumah plak dah macam tak kenal rumah sendiri pasal renovate segala itu sana sini…waaa….aku sayu…ok dah2 perasaan berbagai2 tuh…

chizkek special for me..nyummy2...

preparing for the battle...
Ok aku balik kali ni memang full lah boleh kata…thanks to mamapapa coz sudi meluang masa dgn ijam…first2 dari smpi airport tuh, aku singgah rumah, mak aku dah sediakan makanan yang sedap2 dah…bermacam2 jenis seafood…bantai je malam tuh….pastu pakcik dgn makcik aku yg sambut kat airport pun ade join skali…sembang2 smpi malam….esoknya kami semua bertolak ke Kedah, walaupun aku agak penat tapi takper kali ni ade 4 org yg leh memandu dan berkebolehan so takde masalah sape nak bawak…mak ayah aku of courselah campur dgn aku dan adik aku yg masih baru lagi…kompem dia smgtnya…aku pergi ke Kedah utk pegi ke majlis kawen sepupu aku…Alhamdulillah dapat gak aku join sepupu2nya kenduri kawen…dah banyak dah terlepas…balik2 ramai dah kawen…ramai pulak anak2 sepupu….nanti next time kompem sumer dah besar2 dan tambah lagi yang baru kan…pastu dah tak kenal dah pak sepupu dia yang jauh di sini…yang aku sempat mesra time kecik2 dulu, dah tak kenal dah sape aku sekarang ni….takperlah..bila dah besar tu pahamlah nanti….so aku spend 2 hari kat sane kalau tak silap, lepak2 situ dgn sedara mara sume, sembang2…ade org kata aku ni makin gemuklah, ade yang cakap makin kuruslah, makin besarlah, makin tinggi, makin gelap…sume2 ade..biaselah tuh…lame tak nampak…ade yg tak cam langsung pun ade…haha macam2…pastu kat Kedah ni sempat gak aku bantai satu restoran, restoran D’ Perindu…bantai segala seafood ade..dari ikan pari, udang, sotong, dan sumer2lah….macam ape tah tapi memang pun aku memang nak makan makanan kampong dan seafood je balik ni dan taknak pegi mane2 fastfood restaurant lmbg mane2 leh jumpa…lepas bantai malam tuh, kitorg bertolak ke Pulau Pinang, utk singgah di bakal university adik aku, UiTM Permatang Pauh..tidur kat hotel sana..then pagi esoknya ke feri utk ke pulau….ronda2 je takde masa nak turun mana2.

di antara projek kuih2..baru siap 30%

steamboat bersama sedara mara....

bdak comel....Danish...
Then dari situ balik terus ke rumah, dalam perjalanan tu sempat singgah jap kat R&R mane tah utk beli rojak buah2an…..aku bantai semua…dari jambu air, jambu batu, nanas, buah mangga masam, dan lain2…wah sedap2…sampai rumah ade projek lain pulak….aku dgn tak malunya demand kepada mak dan makcik aku utk buat chizkek, kuih2 dan pizza2…mmg best giler chizkek…feeling giler…ok dah hbs ronda2 aku lepak kat rumah plak…lepak rumah bukan duk diam2 je…turun padang, join pertandingan futsal, meet sumone pastu jumpa sedara mara yang lain, dah start shopping gak time tuh, pegi beli stetoskop, baju lab coat dan lain2 lagi…melepas gak aku mengidam makan ‘ikan patin masak tempoyak’ dan lain2. Pendek kata takde masa yang terbuang dgn sia2. Balik aku kali ni, aku lebih amek precaution, sbb aku taknak demam2 segala sbb nnt terbuang masa gitu jek…so, waktu tido aku jaga walaupun tdo sekejap je…makanan dan minuman aku tak tamak sangat, kalau penat rehat skjp takleh paksa2 dan so far Alhamdulillah, Allah permudahkan. Dan beberapa hari aku lepak di rumah, aku turun ke Kelantan dgn menaiki AirAsia…rasa best plak naik kapal terbang org mesia bawak rasa smooth jek….pastu dkt langit pemandangannya sgt lawa dgn awannye tersusun rapi dan cantik2…macam masuk alam lain plak….putih je sekeliling penuh dgn awan, tak macam langit Jordan kosong boleh nampak bawah lagi tuh coklat jek padang pasir…aku spend kat sane dua hari jek..itu pun kurang lagi sbb smpi petang balik tgh malam esoknya… pegi kubur arwah nenek dan atuk, umah tok sedara sumer, pegi shopping pakaian2 kat pengakalan kubor, habis banyak gak diangkutnya jersi2 dgn seluar jeans segala….(bapak aa sejak bila hobi aku shopping ni??)…..pastu round2 kelantan singgah makan di Restoran Gred Lima Bintang Cheng Mai, bantai makanan kampong sekali lagi….kitorg round2 kelantan guna kereta sewa dari airport, merasa gaklah aku drive kereta Proton Saga baru.

kat airport kelantan......

di Cheng Mai.....
Setelah habis round2 kat Kelantan, shopping time lagi, kali ni cari pakaian2 utk klinikal nanti plak…haha…angkut macam2…pastu pegi shopping barang2 yg diperlukan lagi…blablabla….then hari Sabtu aku dgn family pegi ke KL Tower ke restoran seri angkasa…honestly kali kedua aku pergi…memang syok gila…sambil menikmati makanan2 yg dihidangkan secara buffet, ambil banyak mana pun sampai nak termuntah pun takper sambil itu jugalah meilhat pemandangan2 diluar yg bertukar2(sbb floor dia berpusing2 plak)…huhu…memang syok abes aku balik kali ni…..esoknya pegi majlis kawen member baik di uni, iaitu Syamil dan isterinya di putrajaya….masa before balik ke Jordan, aku lengkapkan segala perkara yg tersangkut…aku rasa cam tak caya je 3 minggu sungguh pantas berlalu….dari bahagia bertandang semacam perasaan sedih namun aku tetap kuatkan hati sebab aku tak lama di sini…hanya 3 tahun je lagi..moga2 Allah permudahkan segala2nya….though, banyak gak benda2 yg aku tak dpt selesaikan di mesia tp aku rasa sgt bahagia dgn kepulangan aku kali ni…terima kasih mamapapa dan keluarga yang menceriakan hari2 ijam di sana….tunggu kepulanganku pula nanti..daaa~~~( Perjuangan mesti diteruskan )

wif ma family at KL tower

kat my pakcik's restaurant....bapak besar gelas....
See you again.....pray for my success!!!
2 comments:
adeh kali kedua ape..kali pertama sbnrnya pegi restoran seri angkasa tuh...silap2...
slamat meneruskan hari2 'bermasam muke' di negara arab..keh2..
takpe,keep smiling..kalo kene pijak,aku sarankan ko pijak je la balik..serius best~
malaysia negara paling best..huh~
Post a Comment