us

Daisypath Anniversary tickers

mayra

Lilypie Second Birthday tickers

husna

Lilypie First Birthday tickers

hanan

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 26, 2010

::ecoNomics; a glimpse::

tajuk dan isi dalam "language" yg berbeza. apakah? hehe. (",)

assalamualaikum w.r.b. smoga smuanya baik2 sahaja =)

(nampak sgt mood tgh haPpy kan?) indeed! sgt haPpy.. alhamdulillah, stelah 2 mggu berhempas pulas.. berjaya kurangkan "my to do list" ^_+ smua term papers dah selesai! keje pulak.. tggal marking satu bundle exam set je. insyaallah esok siap! (",) memang mcm berjaya selesaikan 30kG punyer "tanggungjawab" hehe. alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah. lepas ni, boleh concentrate final exam.

harini beberapa perkara "berlegar2" di benak fikiran saya. masa dekat kuliyyah pagi tadi, sempat observe beberapa perkara. dan rase nak relates ngan ekonomi jek.

anda tahu fakta penting tentang ekonomi? dlm ekonomi, economist cuba utk predict behavior of economic agents (consumer, producer, institutions). nak dijadikan cerita, subjek utama atau fokus utama ekonomi adalah manusia tu sendiri. kalau nak define ekonomi pon..
ia adalah cabang sains sosial.. mengkaji tentang "perangai" @ sifat manusia.
jadi jgn pelik kalau saya suka perhatikan org. ^_^

tapi manusia tu sendiri tak boleh diramal...
sebab tu dlm ekonomi yg ada cuma theory! takde fakta. (agaknyer kan) theory of consumer behavior, theory of growth, theory of producer behavior.. theory of consumption.. theory of population... etc. theory theory dan theory! apa yg saye blaja snanyer? even perangai manusia takleh di ramal, economist cube tampil dgn theory.. (at least boleh expect something.. boleh forecast.. taPi realitinya, manusia memang tak boleh diramal! )

apa yg menentukan tindak tanduk seseorang?
dia punya persepsi tentang kehidupan
mana dtg persepsi ni?
dari didikan awal, dari apa yg dia perhatikan sepanjang tempoh dia menjadi dewasa, dari apa yg dia faham tentang persekitarannya. kan?
sebab tu kalau lihat gelagat org2 sekeliling, saya tak berani terus buat conclusion. siapa saya utk menilai perangai dia yang ada depan saya cuma 5 minit tu (contoh)... sedangkan apa yg saya lihat adalah hasil dari persepsi @ kefahaman individu terbabit tentang kehidupannya.

ye lah, perangai kita adalah ekspresi daripada apa yg kita faham tentang hidup kan? bagaimanapun kita menilai hidup kita, smoga al quran dan as sunnah jadi landasannya. smoga. bagaimanapun kita bermula... harap2 pengakhiran kita adalah yg terbaik. harapnya.

dan petang tadi, dapat tahu yg kakak kepada seorang sahabat telah meniggal dunia. takziah buat Anas dan keluarga. smoga tabah dan redha atas pemergian. al fatihah.

ok, saya nak sambung marking paper ^_^ smoga bertemu di lain masa. insyaallah.

p/s: sama2 lah kita jaga iman & jaga amal. wallahua'lam~

::cahaYa petuNjuk::

No comments: