us

Daisypath Anniversary tickers

mayra

Lilypie Second Birthday tickers

husna

Lilypie First Birthday tickers

hanan

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, April 1, 2008

Cerita seorang Mahasiswa

Dah masuk bulan April dah rupanya…sungguh cepat masa berlalu…walaupun begitu bulan ni memang memerlukan ketabahan dan kerajinan yang sungguh2 pasal bulan ni aku ade dua exam besar…pada 5hb April ni aku ade exam untuk UroGenital System(UGS) dan 26hb nnt aku ade exam untuk Central Nervous System (CNS) dan termasuk 2nd exam utk Management pada 19hb dan Ethics pada 28hb…mencanak2 exam sume..maklumlah sem aku ni bakal habis bulan depan..iaitu bulan 5…tp time tu lagi lah mencanak2 pasal Final Exam menanti di akhirnya…so ape yg perlu skrg ni adelah perancangan belajar yang betul2 efisien…kena susun jadual betul2…ape2 benda yg melalaikan kena kurangkan.. member2 aku sumer tolong ketuk pale aku suruh stadi kalau aku lalai….ingat kempen kita masa kumpul batch yg baru2 ni ‘Skor 80%’(mustahil2 bg aku), ‘Kempen stadi paling kurang 2 jam sehari’(setakat ni mampu lagi), dan ‘Ponteng Sifar’(no comment)..

Bercakap pasal jadual, I don’t really have one…sbb setiap hari dlm kepala aku kena baca paling kurang satu muhadarah(lecture)…tp bila dh akhir2 cthnya dlm dua mggu lg nk exam ke...aku kena paksakan diri gak buat jadual tuh..sbb kalau aku tak buat aku takkan berdisiplin smpilah nk exam nnt..aku tak mcm org lain yg mgkn menggelarkan dirinya sbg “PESELAM” (copyright reserved dr budak2 Mesir..hebat siut bdak Mesir)…depa memiliki kebolehan luar biasa utk mengingati setiap fakta2 yg ade dgn hanya sekali lalu jek…dan depa mampu skor dlm exam dgn kebolehan depa tuh…aku prnh gak teringin nk buat camtuh…tp sbb aku lebih mengenali diri aku yg tidak ade kebolehan yg depa ada..makanya aku mempunyai inisiatif sendiri utk stadi lbh awl...pembacaan yang pertama bagiku tidak bermaksud ape2...padaku kalau aku masuk exam hanya dgn pembacaan aku yang sekali itu aje tidak memadai malahan ia memberi kesan yang buruk(bg pandanganku)…kerana pembacaan pertama bagiku adalah untuk memperolehi kefahaman subjek itu selain mencuba untuk menghafal fakta2 yg ada…namun manusia bersifat lupa…dengan kesedaran bahawa manusia itu bersifat lupalah aku menjadualkan pembacaanku untuk kali kedua dan ketiga…Sungguhun begitu, untuk UGS exam kali ni yang telah ditunda semggu dr tarikh yg telah ditetapkan telahpun sedikit sebanyak menganggu jadual pembacaanku utk system CNS ini tetapi dari sudut lain memberi kelebihan utk study UGS lbh lama…setiap manusia impikan kejayaan..setiap manusia mahukan kesempurnaan…ape yg aku impikan utk masa ini adelah aku dpt bersama2 kawan aku yg lain yg bijak pandai itu dr segi kejayaan dlm exam...bagi aku ape yang perlu ade utk kejayaan adlh keyakinan seseorg pada dirinya dan sejauh mana pengabdian dirinya kepada Yang Esa….

p/s : lama plak rasanya tak buat entry berbentuk luahan hati…boleh jadik panduan masa depan bila menghadapi cabaran yg lebih besar di kemudian hari…

Done,

Izham

No comments: