Ok mggu ni a.k.a minggu yg terbaru ni laa, aku di’schedule’kan utk NICU nama panjang beliau Neonate Intensive Care Unit. Utk minggu NICU dan Nursery(yg bakal aku amek minggu yg ke-7 nnt), kitorg tak ditugaskan utk berjumpa dgn ibu dan bapa patient utk amek history sbb kes2 sumer fresh2 lg sbb baby tu baru je dlm lingkungan (0 hari hingga 28 hari lps lahir). Gitulah gamaknya. Kitorg diajar untuk mengenalpasti kesihatan bayi selepas lahir dan detect ape2 masalah yg berlaku dan cara penyelesaian dgn pantas. Pengalaman aku berada dlm rotation ini membuat aku terpikir salah satunya dunia ni sangat seimbang dan teraturnya ciptaan Allah, org baru yg lahir ke dunia sentiasa ada setiap saat, dan org yg pergi meninggalkan dunia sentiasa ada setiap saat. Yang pergi, digantikan dengan yang baru bertandang. Keduanya plak, setiap kali aku terpandang2 muka2 bayi yg baru lahir ni walaupun ada antaranya yang sakit, aku terbayang muka diorg bila dah besar nanti, mungkinkah salah seorg mereka, seorg presiden, atau salah seorg mujahid islam, atau seorg yg sgt besar dan ternama suatu hari nanti. Sambil2 tu aku doakan semua bayi2 yg baru lahir tu seorg mujahid islami yg akan berjuang pada masa akan datang.
Minggu NICU adalah minggu relaks jua namun student2 ditugaskan utk membuat seminar utk sepanjang mggu ni setelah hbsnya rotation bersama doktor dan baby2, setiap 2 org dr group kami ditugaskan utk membuat seminar. Yang tak bagi seminar tu, kena buat assignment dan hantarkannya kepada ketua bahagian pediatrics. So relaks2 gak tapi keje tetap ada. Dan pada petangnya, seperti biasa pkl 2 hingga pkl 4, kitorg ada lecture kat university. Antara waktu tu, sebenarnya boleh balik rumah kalau nak rehat2 sat sblm dtg balik ke kelas petang tapi aku dan kawan2 memilih utk ke university sbb ade bus free dan boleh berlunch2di university.
Oklah aku nk stop skrg…aku tensen betul komp leh shut down sendiri lak tadi…habis sumer keje aku sblm ni rosak seb bek dia ade save sket…haishhh…
Ok sehingga berjumpa lagi…daaa~~


p/s :
1. gudluk to fairy for the remaining final exams.
2. Sempena musim winter, jam kat Jordan telah bertukar dr GMT +2 kepada GMT +3, dan secara praktikalnya, perbezaan waktu kat joden dgn mesia dah bertambah, dari 5 jam kepada 6 jam, so banyak plan rosak dan kena ubah disbbkan pertukaran waktu ni…heh…dan mgkn aku akan balik dr kelas lepas maghrib….huaaaaa..
Oklah bye…
Done,
Izham




1 comment:
comelnye bayi nan bergolek2 itu~
we,tahun depan aku nak pakse ko ajar aku paeds nga OnG..aku tak kre
Post a Comment