us

Daisypath Anniversary tickers

mayra

Lilypie Second Birthday tickers

husna

Lilypie First Birthday tickers

hanan

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, November 1, 2008

N I C U

Tamat sudah minggu ke-3 utk rotation pediatrics ku. Dah 3 minggu berlalu, tapi apa yang aku dah belajar selama ni. Sedarlah wahai izham, janganlah malas2. Bukalah buku, stadi. Setelah 2 minggu keberadaan aku di mafraq, minggu ke -3 aku kali ni, aku dijadualkan ke Hospital Amirah Rahmah for pediatrics and O&G. Hospital ni sangat dekat dgn rumah aku, dalam 5 minit smpi kalau naik teksi tp kalau jalan kaki tak pernah wat lak sebab cam penat gak. So minggu ni aku asek kuar lambat jek dari rumah pasal hospital ni dekat. Pagi2 aku dtg hospital, kena gi hall dengar morning report yg dibincangkan antara budak tahun 6 dgn doktor2 yg mengajar. Morning report hanya pada bdak2 pediatrics jek dan takde pada bdak2 surgery dan internal med. Dia ibarat membincangkan kes2 patient yg telah diambil semuanya (history&physical examination&investigation) oleh bdak tahun 6 dan membentangkan semuanya kepada doktor2 utk dibincangkan. Ade yg kena fire sbb tak ckp maklumat, ada doktor mintak details giler, ada doktor tu dia relaks jek..dan macam2 lg. Setiap kali aku kat morning report tu, aku terbayang camnelah time aku tahun 6 nnt, dpt ke aku buat complete sumer2 tuh. Pastu ade lak bdak2 junior2 melayu dtg dgr. Kena tunjuk competency ni. Heh. Dah2 apa aku merapik ni.

Ok mggu ni a.k.a minggu yg terbaru ni laa, aku di’schedule’kan utk NICU nama panjang beliau Neonate Intensive Care Unit. Utk minggu NICU dan Nursery(yg bakal aku amek minggu yg ke-7 nnt), kitorg tak ditugaskan utk berjumpa dgn ibu dan bapa patient utk amek history sbb kes2 sumer fresh2 lg sbb baby tu baru je dlm lingkungan (0 hari hingga 28 hari lps lahir). Gitulah gamaknya. Kitorg diajar untuk mengenalpasti kesihatan bayi selepas lahir dan detect ape2 masalah yg berlaku dan cara penyelesaian dgn pantas. Pengalaman aku berada dlm rotation ini membuat aku terpikir salah satunya dunia ni sangat seimbang dan teraturnya ciptaan Allah, org baru yg lahir ke dunia sentiasa ada setiap saat, dan org yg pergi meninggalkan dunia sentiasa ada setiap saat. Yang pergi, digantikan dengan yang baru bertandang. Keduanya plak, setiap kali aku terpandang2 muka2 bayi yg baru lahir ni walaupun ada antaranya yang sakit, aku terbayang muka diorg bila dah besar nanti, mungkinkah salah seorg mereka, seorg presiden, atau salah seorg mujahid islam, atau seorg yg sgt besar dan ternama suatu hari nanti. Sambil2 tu aku doakan semua bayi2 yg baru lahir tu seorg mujahid islami yg akan berjuang pada masa akan datang.

Minggu NICU adalah minggu relaks jua namun student2 ditugaskan utk membuat seminar utk sepanjang mggu ni setelah hbsnya rotation bersama doktor dan baby2, setiap 2 org dr group kami ditugaskan utk membuat seminar. Yang tak bagi seminar tu, kena buat assignment dan hantarkannya kepada ketua bahagian pediatrics. So relaks2 gak tapi keje tetap ada. Dan pada petangnya, seperti biasa pkl 2 hingga pkl 4, kitorg ada lecture kat university. Antara waktu tu, sebenarnya boleh balik rumah kalau nak rehat2 sat sblm dtg balik ke kelas petang tapi aku dan kawan2 memilih utk ke university sbb ade bus free dan boleh berlunch2di university.
Oklah aku nk stop skrg…aku tensen betul komp leh shut down sendiri lak tadi…habis sumer keje aku sblm ni rosak seb bek dia ade save sket…haishhh…
Ok sehingga berjumpa lagi…daaa~~




p/s :

1. gudluk to fairy for the remaining final exams.
2. Sempena musim winter, jam kat Jordan telah bertukar dr GMT +2 kepada GMT +3, dan secara praktikalnya, perbezaan waktu kat joden dgn mesia dah bertambah, dari 5 jam kepada 6 jam, so banyak plan rosak dan kena ubah disbbkan pertukaran waktu ni…heh…dan mgkn aku akan balik dr kelas lepas maghrib….huaaaaa..

Oklah bye…

Done,
Izham

1 comment:

Muhammad Warouq bin Qamar said...

comelnye bayi nan bergolek2 itu~

we,tahun depan aku nak pakse ko ajar aku paeds nga OnG..aku tak kre