saat ini, aku teringatkan beberapa wajah penting yang telah mencorak pendidikan ku selama ini. mereka tentu-tentunya telah meninggalkan impak besar dlm membina peribadiku hari ini. hakikatnya, bagaimana aku pula mendidik anak bangsa hari ini, banyak berkait rapat dengan cara aku terdidik.
alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah. terima kasih Allah untuk nikmat ibu dan ayah. mereka adalah tenaga pengajar 'tegar' yang sentiasa sejak 24 tahun lalu.. malah tahun2 akan datang takkan pernah jemu mendidik aku, malah terlalu banyak yang telah dikorbankan untuk -pendidikan sepanjang hayatku- Hanya Allah yang mampu membalas segala pengorbanan yg telah ibu dan ayahku berikan utkku. moga2 Allah juga panjangkan umur ibu & ayahku... memberi nikmat kesihatan, nikmat iman & nikmat islam yg berpanjangan utk ibu & ayahku. agar mereka akan sentiasa ada, untuk mengingatkan aku, menasihati aku, memberi pendapat yg bernas utkku, menyayangi aku dengan kasih yg paling tulus, berkongsi segala suka dan dukaku, mengatakan sesuatu padaku tepat pada waktunya, tepat pada mode emosiku, menjagaku sebaiknya hingga ke tahap yang tak pernah aku jangkakan, dan mendidikku hingga aku mampu menjadi manusia yang sebenar-benarnya.
prof Arif. ini prof yg mengajarku principle micro, history [degree] kemudian, ketika master.. dia juga yg mengajarku subjek Islamic thought. if kebanyakan student nak mengelak Prof, aku adalah student yg paling suka masuk klas Prof. kalau 24 subjek economics prof yg ajar pun aku tak kisah. sebab dalam klas prof, diriku sgt yang amat terdidik. belajar subjek history, belajar subjek basic econs... taPI seolah2 aku berada dalam globe dunia. segala macam ilmu prof boleh syarahkan. segala macam current issues prof boleh kaitkan dgn econs. itu hebatnya prof. convo master yang lepas, aku dapat khabar yg prof sedang dirawat di U.S. kerana kanser usus. aku berdoa, moga Allah sembuhkan prof. sebab prof adelah antara aset yg bernilai dalam Islam hari ini. dengan hanya kuliah yang 4 jam seminggu selama 14 minggu... aku percaya prof mampu & telah hasilkan anak didik yg sgt3 bernilai utk agama.
-----habis flashback-----
"ok klas, apekah current issues di malaysia minggu ni?" <-- soalan dari lecturer anak didik prof arif =) suke start klas dgn isu2 kat berita, kat paper.. then paksa student berfikir. taPi student pon suke . and suke jawab! tu yg best~
"aimi, ape yg awk faham tentang ape yg tertera kat slide tu? shima... awk ade jawapan lain? hafiz.... awk setuju? " <--- ni pon style prof~ prof suke jadikan klas as medium bertanya. so klas jadi meriah sebab penuh soalan. penuh jawapan. student sporting! lecturer pon semangat! ^^,
so hari ini, aku di sini. di uitm puncak alam. dah masuk sem ke -2 @ bulan ke-6 aku berkhidmat. dulu dengan student asasi. sem ni dengan student degree. suka yang amat dgn klas. pendidikan. aku takkan pernah jemu berada di bidang ini. mcm yg pernah aku katakan dulu. belajar spm sains... then degree islamic econs... master conventional econs... 1st sem ajar asasi tasawwur islam. so, pengalaman memang sgt3 menambah pengetahuan. hari ini, alhamdulillah aku dapat membebel segala macam cabang ilmu.
sem ni pulak, mengajar subjek tamadun islam tamadun asia tenggara (TITAS)... & Hubungan Etnik. titas banyak berkisar tentang tamadun islam, melayu, india, china.. so sejarah. best sebab boleh cerita balik bende2 yg prof arif duk sebut dlm klas dulu. Hubungan etnik pasal ekonomi, politik, perlembagaan, dan kaitannye nak menjaga hubungan etnik di malaysia. best jugak sebab subjek ni banyak memaksa student perah otak.. menjawab soalan2 best dari lecturer nyer ni. best yg amat bile dapat respond yg banyak. dan idea2 yg bernas dari remaja2 harapan negara ni.
sampai ke tahap, aku melantik pelajar2 yg banyak idea ni as wakil ADUN . haha~ dalam klas ade ADUN permatang pauh, ade ADUN sabak bernam, ade ADUN pasir mas.., ade ADUN macam2 =)
respond student tentang klas?
'ustzh, jgnla cancel klas mggu depan.. ktorang sanggup korbankan subjek lain utk klas ustzh...'
'ustzh, ktorang suka masuk klas ustzh'
'ustzh, ktorang memang semangat!' [respond secara berjemaah...,sebab klas ni suke excited terlebih]
dan macam2 lagilah.
aku bukan lecturer yg exam oriented, skema jawapan-oriented etc. student pernah tanye, ustzh... jawab time exam nanti based on buku ke? kene hafal smua bullet2 kat slide ni?...
--> tak la sayang. CTU adelah subjek yg sgt best menggoreng. tapi saya akan tgk setakat mana awk letakkan fungsi akal awk dalam nak menggoreng tu. fakta sejarah confirm awk kene hafal, but if soalan tentang pandangan... sy sangat suka kalau awk boleh jawab dan bagi idea awk sendiri. sy nak tgk kemampuan awk berfikir dan menganalisis.
itu ape yg pendidik pendidik ku pernah ajar. bagaimana pengajian kite selama bertahun2 bukan hanya untuk dapat scroll, bukan hanya utk dapat 4 flat. bukan hanya untuk jadi yg tercemerlang. tapi macam mana pendidikan kite dapat jadikan kite manusia yang sebenar-benarnya manusia. fungsi ilmu pada mendekatkan hamba dengan PenciptaNya. fungsi ilmu dalam nak memperbaiki kehidupan kita sebagai seorang manusia supaya penghujung hayat kta, kita sedar yang ilmu yang ade telah menjadikan hidup kita di dunia something yang berbaloi. Allah tak bagi nyawa kite free utk bersuka-suka kat dunia tanpa matlamat. Allah bagi kite nyawa yg tak ternilai ni supaya kita dapat kembali padaNya dgn sebaik-baik pengakhiran. insyaallah
wallahua'lam.
alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah. terima kasih Allah untuk nikmat ibu dan ayah. mereka adalah tenaga pengajar 'tegar' yang sentiasa sejak 24 tahun lalu.. malah tahun2 akan datang takkan pernah jemu mendidik aku, malah terlalu banyak yang telah dikorbankan untuk -pendidikan sepanjang hayatku- Hanya Allah yang mampu membalas segala pengorbanan yg telah ibu dan ayahku berikan utkku. moga2 Allah juga panjangkan umur ibu & ayahku... memberi nikmat kesihatan, nikmat iman & nikmat islam yg berpanjangan utk ibu & ayahku. agar mereka akan sentiasa ada, untuk mengingatkan aku, menasihati aku, memberi pendapat yg bernas utkku, menyayangi aku dengan kasih yg paling tulus, berkongsi segala suka dan dukaku, mengatakan sesuatu padaku tepat pada waktunya, tepat pada mode emosiku, menjagaku sebaiknya hingga ke tahap yang tak pernah aku jangkakan, dan mendidikku hingga aku mampu menjadi manusia yang sebenar-benarnya.
prof Arif. ini prof yg mengajarku principle micro, history [degree] kemudian, ketika master.. dia juga yg mengajarku subjek Islamic thought. if kebanyakan student nak mengelak Prof, aku adalah student yg paling suka masuk klas Prof. kalau 24 subjek economics prof yg ajar pun aku tak kisah. sebab dalam klas prof, diriku sgt yang amat terdidik. belajar subjek history, belajar subjek basic econs... taPI seolah2 aku berada dalam globe dunia. segala macam ilmu prof boleh syarahkan. segala macam current issues prof boleh kaitkan dgn econs. itu hebatnya prof. convo master yang lepas, aku dapat khabar yg prof sedang dirawat di U.S. kerana kanser usus. aku berdoa, moga Allah sembuhkan prof. sebab prof adelah antara aset yg bernilai dalam Islam hari ini. dengan hanya kuliah yang 4 jam seminggu selama 14 minggu... aku percaya prof mampu & telah hasilkan anak didik yg sgt3 bernilai utk agama.
-----habis flashback-----
"ok klas, apekah current issues di malaysia minggu ni?" <-- soalan dari lecturer anak didik prof arif =) suke start klas dgn isu2 kat berita, kat paper.. then paksa student berfikir. taPi student pon suke . and suke jawab! tu yg best~
"aimi, ape yg awk faham tentang ape yg tertera kat slide tu? shima... awk ade jawapan lain? hafiz.... awk setuju? " <--- ni pon style prof~ prof suke jadikan klas as medium bertanya. so klas jadi meriah sebab penuh soalan. penuh jawapan. student sporting! lecturer pon semangat! ^^,
so hari ini, aku di sini. di uitm puncak alam. dah masuk sem ke -2 @ bulan ke-6 aku berkhidmat. dulu dengan student asasi. sem ni dengan student degree. suka yang amat dgn klas. pendidikan. aku takkan pernah jemu berada di bidang ini. mcm yg pernah aku katakan dulu. belajar spm sains... then degree islamic econs... master conventional econs... 1st sem ajar asasi tasawwur islam. so, pengalaman memang sgt3 menambah pengetahuan. hari ini, alhamdulillah aku dapat membebel segala macam cabang ilmu.
sem ni pulak, mengajar subjek tamadun islam tamadun asia tenggara (TITAS)... & Hubungan Etnik. titas banyak berkisar tentang tamadun islam, melayu, india, china.. so sejarah. best sebab boleh cerita balik bende2 yg prof arif duk sebut dlm klas dulu. Hubungan etnik pasal ekonomi, politik, perlembagaan, dan kaitannye nak menjaga hubungan etnik di malaysia. best jugak sebab subjek ni banyak memaksa student perah otak.. menjawab soalan2 best dari lecturer nyer ni. best yg amat bile dapat respond yg banyak. dan idea2 yg bernas dari remaja2 harapan negara ni.
sampai ke tahap, aku melantik pelajar2 yg banyak idea ni as wakil ADUN . haha~ dalam klas ade ADUN permatang pauh, ade ADUN sabak bernam, ade ADUN pasir mas.., ade ADUN macam2 =)
respond student tentang klas?
'ustzh, jgnla cancel klas mggu depan.. ktorang sanggup korbankan subjek lain utk klas ustzh...'
'ustzh, ktorang suka masuk klas ustzh'
'ustzh, ktorang memang semangat!' [respond secara berjemaah...,sebab klas ni suke excited terlebih]
dan macam2 lagilah.
aku bukan lecturer yg exam oriented, skema jawapan-oriented etc. student pernah tanye, ustzh... jawab time exam nanti based on buku ke? kene hafal smua bullet2 kat slide ni?...
--> tak la sayang. CTU adelah subjek yg sgt best menggoreng. tapi saya akan tgk setakat mana awk letakkan fungsi akal awk dalam nak menggoreng tu. fakta sejarah confirm awk kene hafal, but if soalan tentang pandangan... sy sangat suka kalau awk boleh jawab dan bagi idea awk sendiri. sy nak tgk kemampuan awk berfikir dan menganalisis.
itu ape yg pendidik pendidik ku pernah ajar. bagaimana pengajian kite selama bertahun2 bukan hanya untuk dapat scroll, bukan hanya utk dapat 4 flat. bukan hanya untuk jadi yg tercemerlang. tapi macam mana pendidikan kite dapat jadikan kite manusia yang sebenar-benarnya manusia. fungsi ilmu pada mendekatkan hamba dengan PenciptaNya. fungsi ilmu dalam nak memperbaiki kehidupan kita sebagai seorang manusia supaya penghujung hayat kta, kita sedar yang ilmu yang ade telah menjadikan hidup kita di dunia something yang berbaloi. Allah tak bagi nyawa kite free utk bersuka-suka kat dunia tanpa matlamat. Allah bagi kite nyawa yg tak ternilai ni supaya kita dapat kembali padaNya dgn sebaik-baik pengakhiran. insyaallah
wallahua'lam.




1 comment:
Dayah, missing u a lot! Kalo la sy jadi student awak , mesti sy suka gler kelas awak... the best part plg sy suke soalan tentang pandangan/analysis..reminded me to Strategic Management nye soalan..best gler goreng jawapan tuk subjek tu..hehehe..
Sy pun ada dgr pasal Prof Arif..memory kelas dia mmg x pernah luput..
Keep it up ur good work, dearie!
Post a Comment