takde cerita sgt yg nak diceritakan. so update la penat lelah mggu lalu. pancing jawi! [dgn nama panjangnyer --> sukaneka pancing huruf jawi bersempena dengan bulan inovasi uitm <--] panjang kan? jadi, utk aktiviti tu setiap ustaz/ustazah [ok, sy ustazah kat cni kan] diberikan satu sukaneka. dapat je perkataan pancing jawi, yg alg tau alg kene buat pancing. then kene ade bende yg nak dipancing.
bile rakan2 kerja start bagi idea.. ade yg kate... 'dulu citu [ringkasan utk Center for Islamic Thought & Understanding] pernah buat game ni. ustaz yg handle dulu gune ranting kayu sebagai batang pancing, + paper clip sebagai 'mata kail' + kertas yg di punch sebagai 'ikan' yg di pancing.
bile rakan2 kerja start bagi idea.. ade yg kate... 'dulu citu [ringkasan utk Center for Islamic Thought & Understanding] pernah buat game ni. ustaz yg handle dulu gune ranting kayu sebagai batang pancing, + paper clip sebagai 'mata kail' + kertas yg di punch sebagai 'ikan' yg di pancing.
hmm nampak best. bile dapat kat alg, maka alg amik basic dia. ubah ape yg patut berdasarkan 'bende yg alg suke' haha.
alg suke bintang! tapi masalahnyer tak sanggup nak tebuk lubang kat bintang tu. so alg amik bende kedua yg alg suke. burung jinjang! beria menyiapkan berpuluh puluh burung jinjang, semata mata nak nampakkan sukaneka tu comel dan cool. haha~
sgt menarik. [prasan kan. taPI hasil kerja sendiri. so kene berbangga supaya berbaloi2. haha.]
so hasilnyer....
ni la part of burung jinjang yg da siap di tebuk lubang =) sukenyer!then.. kite lihat proses sukaneka tersebut..~
ni adalah bahan2 yang diperlukan utk merealisasikan game-pancing jawi-dalam setiap origami burung jinjang tu, ade tertulis huruf jawi dan ade yg tertulis huruf rumi. so peserta tak tau burung jinjang yang di pancing tu huruf jawi ke bukan...
atas ni, nak promote penat lelah sendri menghasilkan 16 kuntum bunga riben =Dso cam berpuas hati ngan kerja sendiri. akhernyer hamper ni complete!
pada hari kejadian.... 25/11/2011. di dewan angsana utim
sesi ustazah bagi taklimat.. camnela nak main pancing jawi ni?
checkpoint 1st, peserta di berikan chopstick-beriben-berpaperklip sebagai batang pancing. dan di meja 1st ni jugak, peserta diberikan huruf mad secara percuma. untuk lengkapkan pertandingan ni, peserta kene pancing burung jinjang tadi yg tak diketahui ade huruf jawi ke dak.. utk menang, mereka kene bina 3 perkataan yg mengandungi 2 suku kate jawi. contoh ba-ju [ba alif jim wau] alif dan wau di berikan.. ba dan jim tu kene gamble dan pancing dalam banyak2 burung jinjang tu =D
Ni la checkpoint ke dua. tempat memancing burung. haha. yang mane satu la bukan huruf rumi kan? comel tak burung jinjang kecik2 banyak2 color2 . [ustazh kalah budak tadika]
ha.. pancing cepat. dan nak menang, kenela bina 3 perkataan dengan pantas =)
ni contoh checkpoint ke-3. tempat 3 perkataan, 2 suku kata dibina. complete je.. split timing di hentikan. [ape perkataan kat atas ni? 1. situ 2. daki 3. baju] paling pantas 4 minit 20 saat.kesimpulannye, pancing- buka lipatan burung jinjang tu [ade huruf jawi ke rumi]- then bina perkataan. siapkan 3 dalam masa terpantas. menang!
muke para pemenang. [termasuk sukaneka lain seperti roda impian jawi - scrabble jawi -spell it right jawi- seni teks jawi - explorace jawi]

yang berusaha di hari tersebut. geng2 citu @ ustaz ustazah kampus puncak alam.pendek kate, majlis sukaneka telah pun berjalan dengan riang ria nya. berkat kerja berpasukan. alhamdulillah. segala penat lelah berbaloi2 melihat pelajar2 ni main dengan suka hatinya. next event? wallahua'lam bilakah.. yg penting.. lectures lectures dan lectures. [ustaz ustazah kene tambah 'dakwah'] sekian, wassalam~
p/s: rindu kat adik adik.




No comments:
Post a Comment