us

Daisypath Anniversary tickers

mayra

Lilypie Second Birthday tickers

husna

Lilypie First Birthday tickers

hanan

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, August 16, 2008

~sekilas dari seumur hidupku~

selesai solat zuhur, saya melipat kain telekung dan sejadah lalu menggantungnya semula didalam almari. dihadapan cermin, saya merapikan penampilan sebelum ke kelas yang bermula jam 2.00 nanti... saya betulkan lipatan kain.. dan setelah penampilan dirasakan ok, saya lihat diri saya sendiri di cermin.. confidence utk ke kelas? mgkin...

tiba2 saya tertarik dgn baju kurung yg saya pakai hari ini.. entah mengapa hari ini fikiran saya memikirkan sesuatu yang mgkin saya sedar sekilas dalam seumur hidup saya...baju kurung ini, baju kurung semalam, baju semalam semalam.. malah baju kurung yang saya pakai dari pertama kalinya.... semuanya baju kurung hasil jahitan kemas dari ibu saya...

saya lantas teringatkan ibu.. ibu kalau menjahit, tekun sekali... mesin jahit ibu telah lama ibu gunakan... sedari zaman remajanya mgkin.. saya tak pernah bertanya.. tapi kata ibu, ibu selesa dgn mesin itu.. mesin jahit yg unik dan amat selesa dgn ibu.. cumanya, ibu telah membeli alatan elektrik yang tidak memerlukan ibu untuk memijak tiap kali mahu mesin jahitnya berfungsi... alat elektrik itu, saya kurang pasti namanya.. tapi dgn alat itu, sekali pijak sahaja sudah membuatkan mesin jahit ibu berfungsi...

saat ibu menjahit kelim atau hujung2 lipatan kain dgn tangan, ibu amat teliti...kata ibu, buat kerja kena kemas... kadang2 saat telah lama menjahit, ibu jadi penat... ibu berhenti seketika... ada waktu, ibu akan mengajar saya menjahit bahagian leher baju kurung.. kata ibu, ibu gunakan jahitan lalat untuk membuat leher baju kurung tampak lebih menarik...

mengapa baru hari ini saya menyedari tiap helai baju kurung yang saya pakai adalah hasil dari jahitan ibu saya sendiri.. saya sedar mgkin, tapi saya kurang menghargai penat lelah ibu... mampukah saya menjadi ibu sebaik dan serba boleh seperti ibu? ibu bukan sahaja pandai menjahit, ibu pandai memasak.. pandai membantu kami adik beradik menyelesaikan masalah... ibu sahabat yang terbaik buat kami.. dan ibu orang yang kami takuti untuk melukakan hatinya...

ibu telah banyak berkorban... ibu pernah bercerita, dulu hidup ibu susah... sebab itu, bila anak- anaknya berkawan, ibu berpesan..." ingat, kite ni bukan orang senang.." cerita kesusahan ibu banyak mengajar saya dan adik- adik...ibu juga tidak mahu anak- anaknya hidup susah seperti dirinya.. ibu amat mementingkan pelajaran anak- anaknya... saya masih ingt, waktu kecil-kecil dahulu.. ibu mewajibkan kami membaca buku 3 jam sehari... pagi sejam setengah dan petang sejam setengah.. kami tidak dibenarkan keluar bermain kalau tidak menghabiskan waktu membaca...

ibu... insan yang sgt penting dalam hidup saya.... sekilas, hanya kerana baju kurung hari ini... saya teringatkan ibu... semoga saya punya ciri2 sebaik ibu... saya harap Allah rahmati hidup ibu saya.. dan ibu kalian juga... ibu, kasihnya membawa ke syurga... tapi tak bermakna ayah tidak penting... ayah juga sgt memberi makna dalam hidup saya... org yg melihat saya akan menganggap saya lebih manja dgn ayah...tapi baju kurung hari ini banyak mengingatkan saya kepada ibu dan ayah juga, kerana baju ini pilihan ayah... ayah punya citarasa yang tinggi..

tersedar dari sekilas pandang itu, saya kembali ke dunia nyata.. pintu almari saya kunci.. dan lantas menggapai beg yang tergantung didinding... kaki mula melangkah menuju ke kelas..."Ya Allah, kasihilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihiku sejak dari kecil, panjangkanlah usia mereka... dan berikanlah nikmat kesihatan pada mereka...moga syurgaMu menjadi tempat buat kedua ibu bapaku di Akhirat kelak... jadikanlah aku dikalangan anak2 yang soleh... amin"

No comments: