salam... hehe setelah lame menghilang.. bukan malas update blog ni, cume bagi ruang utk sorang lagi update banyak2~ ^_^ smalam, kene paksa update ngan adik sendiri .. haha ~ ok.. maka dgn ini, saya mengupdate blog.. nak share satu pengisian dari klas islamic economic thought! best!
dgn lecturer favorite~ prof arif
mase 1st klas haritu, prof nak terangkan style dia mengajar... dia jenis yg tak suka klas senyap semata2.. dia suke sumer org participate~ soalan pertama skali dari prof, "what is a classroom?" - ??? utk dak master... ape itu classrooom?
pastu sumer org kene bagi respond.. wajib. so, adelah dekat 20 definition.. (klas dlm 20 org tambah tolak~ ^_^ classroom is a place to study... classroom is a place to share ideas and acquire knowledge..classroom is bla bla bla... banyak! yg menakjubkannya, prof kate, sebenarnya classroom bukannya place! walau geographicallynyer ia adalah tempat! dia kate.. kitorang bagi jawapan budak tadika~ haha ^_^ sebab budak tadika akan kate, skola adelah bukan rumah... tempat yg macam penjara... nak pegi tandas kene minta kebenaran "warden" penjara... haha.. dan dia tekankan jgak.. it is not suppose to be a place!
kalau stakat nak tuntut ilmu, peradaban dunia hanya memerlukan library terbesar... dimana terhimpunnya buku2 yg penuh dgn ilmu.. kenapa kene ade klas? skola? uni? CLASSROOM IS ACTUALLY AN EXPERIENCE! dimana seorang guru berkongsi apa yg telah dia tahu & baca dari pelbagai sumber... kite ke kelas utk confirmkan apa yg kite tak pasti... bertanya apa yg kita tak tahu... it suppose to be a 2 way process of learning... sebab tu kene participate! ^_^
prof arif jugak menekankan culture of learning @ budaya belajar... CURIOSITY. Budaya rajin bertanya yg kurang pada student malaysia.. (termasukla saye.. agaknyer) pepatah melayu ade mengatakan malu bertanya sesat jalan... dlm klas ni... saya telah diajak melihat dimensi lain tentang kepentingan bertanya... rajin bertanya sebenarnya adalah budaya penyampaian ilmu dizaman rasulullah dan sahabat!
benar! kalau tidak kerana sahabat rajin bertanya, bersifat ingin tahu @ curious.. sudah pasti kita tak akan sampai ke tahap perkembangan ilmu pada zaman ini.. Allah menurunkan wahyu... rasul menerangkan kekaburan.. kerana sahabat yg rajin bertanya.. bertanya berulang kali.. sehingga pasti dan jelas dgn apa yg dimaksudkan... jadi rajinlah bertanya! (utk dri sendiri & kawan2 jugak~ hehe)
selain budaya belajar... klas pertama jugak kami diberitahu tentang marginal contribution to the stock of knowledge.. (ayat dak ekonomi ni) .. marginal contribution tu dikira sebagai nilai tambah.. dalam stok ilmu yg sedia ada.. *boleh ditafsir sebagai perkembangan ilmu itu sendiri.. budak master & research @ thesis sgt sinonim.. student pon dlm buat tak kire la buku skrap ke, assignment ke.. term paper ke.. semua ni kite buat atas motif nak lepas xm? nak dpt grade yg baik? nak lulus? tapi pernah tak kita terfikir, apa yg kite buat ni menyumbang ke tidak pada perkembangan ilmu? .. hmm walau sedikit pasti bermakna!
**nak kate, kadang2 ade yg buat just copy paste je @ buat semula research dgn susunan ayat yg berbeza @ plagiarism? @ kalau semua ni berterusan macam manela agaknye ilmu nak berkembang... hmmm berat ni~ so kawan2... kesimpulannya? hmm kali ni kesimpulan takde kot.. biar kite sendiri buat kesimpulan~ kesimpulan dari perspektif diri sendiri ok! take care~
wallahua'lam
dgn lecturer favorite~ prof arif
mase 1st klas haritu, prof nak terangkan style dia mengajar... dia jenis yg tak suka klas senyap semata2.. dia suke sumer org participate~ soalan pertama skali dari prof, "what is a classroom?" - ??? utk dak master... ape itu classrooom?
pastu sumer org kene bagi respond.. wajib. so, adelah dekat 20 definition.. (klas dlm 20 org tambah tolak~ ^_^ classroom is a place to study... classroom is a place to share ideas and acquire knowledge..classroom is bla bla bla... banyak! yg menakjubkannya, prof kate, sebenarnya classroom bukannya place! walau geographicallynyer ia adalah tempat! dia kate.. kitorang bagi jawapan budak tadika~ haha ^_^ sebab budak tadika akan kate, skola adelah bukan rumah... tempat yg macam penjara... nak pegi tandas kene minta kebenaran "warden" penjara... haha.. dan dia tekankan jgak.. it is not suppose to be a place!
kalau stakat nak tuntut ilmu, peradaban dunia hanya memerlukan library terbesar... dimana terhimpunnya buku2 yg penuh dgn ilmu.. kenapa kene ade klas? skola? uni? CLASSROOM IS ACTUALLY AN EXPERIENCE! dimana seorang guru berkongsi apa yg telah dia tahu & baca dari pelbagai sumber... kite ke kelas utk confirmkan apa yg kite tak pasti... bertanya apa yg kita tak tahu... it suppose to be a 2 way process of learning... sebab tu kene participate! ^_^
prof arif jugak menekankan culture of learning @ budaya belajar... CURIOSITY. Budaya rajin bertanya yg kurang pada student malaysia.. (termasukla saye.. agaknyer) pepatah melayu ade mengatakan malu bertanya sesat jalan... dlm klas ni... saya telah diajak melihat dimensi lain tentang kepentingan bertanya... rajin bertanya sebenarnya adalah budaya penyampaian ilmu dizaman rasulullah dan sahabat!
benar! kalau tidak kerana sahabat rajin bertanya, bersifat ingin tahu @ curious.. sudah pasti kita tak akan sampai ke tahap perkembangan ilmu pada zaman ini.. Allah menurunkan wahyu... rasul menerangkan kekaburan.. kerana sahabat yg rajin bertanya.. bertanya berulang kali.. sehingga pasti dan jelas dgn apa yg dimaksudkan... jadi rajinlah bertanya! (utk dri sendiri & kawan2 jugak~ hehe)
selain budaya belajar... klas pertama jugak kami diberitahu tentang marginal contribution to the stock of knowledge.. (ayat dak ekonomi ni) .. marginal contribution tu dikira sebagai nilai tambah.. dalam stok ilmu yg sedia ada.. *boleh ditafsir sebagai perkembangan ilmu itu sendiri.. budak master & research @ thesis sgt sinonim.. student pon dlm buat tak kire la buku skrap ke, assignment ke.. term paper ke.. semua ni kite buat atas motif nak lepas xm? nak dpt grade yg baik? nak lulus? tapi pernah tak kita terfikir, apa yg kite buat ni menyumbang ke tidak pada perkembangan ilmu? .. hmm walau sedikit pasti bermakna!
**nak kate, kadang2 ade yg buat just copy paste je @ buat semula research dgn susunan ayat yg berbeza @ plagiarism? @ kalau semua ni berterusan macam manela agaknye ilmu nak berkembang... hmmm berat ni~ so kawan2... kesimpulannya? hmm kali ni kesimpulan takde kot.. biar kite sendiri buat kesimpulan~ kesimpulan dari perspektif diri sendiri ok! take care~
wallahua'lam




No comments:
Post a Comment